Ένα από τα θέματα στη
χτεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, από το οποίο αποχώρησε η
«Συμπολιτεία Θερμαϊκού» μετά το ρεσιτάλ αντιδημοκρατικής συμπεριφοράς της
διοίκησης Μαυρομάτη και του προέδρου του Δ.Σ., ήταν η γνωμοδότηση για τη μελέτη
περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων του έργου «Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία
Θεσσαλονίκης.
Παραθέτουμε στη συνέχεια
τις θέσεις της «Συμπολιτείας» για το σημαντικό αυτό ζήτημα, που δυστυχώς δεν
ακούστηκαν στο άδειο από δημότες, όπως συνεχώς γίνεται, δημοτικό συμβούλιο
Αναμφίβολα, η Θαλάσσια
Αστική Συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, αποτελεί το σημαντικότερο αναπτυξιακό έργο
που έγινε τις τελευταίες δεκαετίες για το Δήμο Θερμαϊκού, δεδομένου ότι θα
ωφελήσει πρωτίστως την περιοχή μας, μεταφέροντας επισκέπτες και τουρίστες και υποβοηθώντας
την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής μας, ενώ παράλληλα θα υποβοηθήσει τις
μετακινήσεις των συνδημοτών από και προς τη Θεσσαλονίκη.
Ένα έργο που θα
ανακουφίσει τις υποβαθμισμένες συγκοινωνιακά ανατολικές ακτές του Θερμαϊκού,
δεδομένου ότι η μόνο μετακίνηση γίνεται με τα παμπάλαια και σαράβαλα τις
περισσότερες φορές λεωφορεία του ΟΑΣΘ, που αποτρέπουν τη μαζική μετακίνηση από
και προς την περιοχή μας.
Παραθέτουμε στη συνέχεια
μερικές παρατηρήσεις της «Συμπολιτείας Θερμαϊκού», όπως αυτές κατατέθηκαν και
στην Επιτροπή Διαβούλευσης:
Η επιβάρυνση από τους κυματοθραύστες
-Προβλέπεται στη σελ.89,
η κατασκευή πλωτού κυματοθραύστη μήκους 140 μέτρων στη στάση του αεροδρομίου
και δεύτερου κυματοθραύστη, 140 μέτρων κι αυτού Νέους Επιβάτες, για την
προστασία έναντι των κυματισμών. Δεν αναφέρεται όμως πουθενά στη μελέτη και
μάλλον δεν έχει ερευνηθεί καθόλου, αν οι κυματοθραύστες αυτοί προσθέσουν τη
δική τους επιβάρυνση στην ήδη βαριά επιβαρυμένη από τον διάδρομο προσαπογείωσης
διάβρωση των ακτών που πλήττει ανεπανόρθωτα όλο το παραλιακό μέτωπο από την
Περαία μέχρι την Αγία Τριάδα.
Η εμπειρία του πλωτού κυματοθραύστη που
τοποθετήθηκε απέναντι από το ΚΑΠΠΑ, με
τραγικά αποτελέσματα, για όσους γνωρίζουν την περιοχή, δεν φαίνεται να
λαμβάνεται υπόψη από τους μελετητές. Ενώ επίσης ένα ακόμη ζητούμενο,
είναι η αντοχή των κυματοθραυστών σε περιπτώσεις μεγάλης θαλασσοταραχής,
προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα όπως αυτό του Νέου Μαρμαρά.
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση γύρω από το σταθμό Ν.Επιβατών
-Όπως αναγνωρίζουν οι μελετητές
του έργου, στη σελίδα 99 της ΜΠΕ, οι ανάγκες σε χώρους στάθμευσης, θα είναι
αυξημένες για τις τερματικές στάσεις 1 «Πλατεία Ελευθερίας» και 6 «Νέοι
Επιβάτες», όπου οι χρήστες της θαλάσσιας συγκοινωνίας ενδέχεται να μεταβούν με
Ι.Χ. από τις γύρω περιοχές προκειμένου για να επιβιβαστούν στα σκάφη της
θαλάσσιας συγκοινωνίας, ιδιαίτερα τις πρωινές και απογευματινές ώρες
προσέλευσης και αποχώρησης των εργαζομένων. Θεωρούμε ότι με τη λειτουργία της
θαλάσσιας συγκοινωνίας θα προκύψει σοβαρό πρόβλημα στην περιοχή του δήμου
Θερμαϊκού, καθώς απουσιάζει από τη μελέτη, πρόβλεψη για τη στάθμευση των
αυτοκινήτων γύρω από τη στάση των Νέων Επιβατών.
Στη μελέτη σελ. 101 αναφέρεται
ότι υφίστανται δύο χώροι στάθμευσης,
ένας σε απόσταση 670m νότια από τη στάση 6, ιδιωτικός χώρος στάθμευσης,
χωρητικότητας 150 αυτοκινήτων και ο δεύτερος σε απόσταση 900m νοτιοανατολικά,
πάλι ιδιωτικός χώρος στάθμευσης χωρητικότητας 115 αυτοκινήτων. Θεωρούμε ότι θα
δημιουργείται καθημερινά φοβερό κυκλοφοριακό πρόβλημα σε ολόκληρη την περιοχή
των Νέων Επιβατών, καθώς όλοι όσοι θα μετακινούνται με τη ΘΑΣΘ, θα θέλουν να
σταθμεύσουν κοντά τα αυτοκίνητά τους και κανείς δεν θα καταφεύγει σε ιδιωτικά
πάρκινγκ, πολύ περισσότερο όταν θα βρίσκονται σε απόσταση ενός χιλιομέτρου και
μάλιστα με πληρωμή.
Οι βυθοκορήσεις
-Υπάρχει κατά τη γνώμη
μας ζήτημα με τις βυθοκορήσεις, όπως αναφέρονται στη σελ.94: Ενώ για τις πέντε
στάσεις προβλέπεται ότι θα σκαφτεί ο θαλάσσιος πυθμένας σε μία έκταση 400-500
μ2 γύρω από κάθε στάση και θα γίνει αποκομιδή όγκου βυθοκορημάτων 380 έως 490
κυβικών μ3, για τη στάση του αεροδρομίου θα σκαφτεί μία τεράστια έκταση.700 τετραγωνικών
μέτρων και θα απομακρυνθούν 14.650 κυβικά μέτρα βυθοκορημάτων. Μήπως με αυτό
τον τρόπο διαταραχθεί η θαλάσσια ισορροπία στην περιοχή; Και γιατί στη μελέτη
δεν αναφέρεται τίποτα ότι αυτή η θαλάσσια περιοχή έχει υπόστρωμα σημαντικής
οικολογικής αξίας, όπως διαπιστώθηκε παλαιότερα από τις μελέτες για την
κατασκευή του αεροδιαδρόμου;
Ο σταθμός αεροδρομίου
-Στη στάση του αεροδρομίου, ενώ
θα γίνει μία βαριά κατασκευή, είναι αμφίβολη η χρησιμότητά της καθώς, όπως
αναφέρεται στη σελ.99 της μελέτης, «η στάση 5 στο αεροδρόμιο, βρίσκεται σε
απόσταση 2 km από την πλησιέστερη στάση λεωφορείου». Πως θα πηγαίνει ή πως θα
φεύγει από το αεροδρόμιο ο επιβάτης, διασχίζοντας αυτά τα 2 χιλιόμετρα
φορτωμένος μάλιστα και τις αποσκευές του; Είναι απαραίτητη η πρόταση των μελετητών στη σελ. 101 για εσωτερική γραμμή
λεωφορείου από το χώρο στάθμευσης του αεροδρομίου προς τη στάση της θαλάσσιας
συγκοινωνίας. Μόνο που η μετακίνηση σε αυτή την εσωτερική γραμμή θα πρέπει να
γίνεται δωρεάν και με πυκνότητα που θα συμβαδίζει με τα δρομολόγια της ΘΑΣΘ.
Η διάρκεια της θαλάσσιας συγκοινωνίας
-Στη σελίδα 121 αναφέρεται ότι
«η λειτουργία της ΘΑΣΘ θα είναι καθημερινή καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Η
ημερήσια διάρκεια λειτουργίας της θα είναι τουλάχιστον 16ωρη». Πιστεύουμε ότι
πρόκειται για μία υπεραισιόδοξη και εκτός πραγματικότητας εκτίμηση, διότι σε
μέρες κακοκαιρίας, ιδιαίτερα το χειμώνα, με θαλασσοταραχή, αέρα 7 και 8 μποφόρ,
και κύματα θεόρατα, είναι ζήτημα ποιοι θα επιλέγουν τη θαλάσσια συγκοινωνία.
Ανάγκη ενδοδημοτικής συγκοινωνίας
-Με τη λειτουργία της ΘΑΣΘ θα
πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για ενδοδημοτική συγκοινωνία που με λεωφορείο θα
εξυπηρετεί τους επιβάτες από τις
περιοχές του παραλιακού μετώπου (Περαία, Αγία Τριάδα, Αγγελοχώρι) που θα θέλουν
να μετακινηθούν στο σταθμό Νέων Επιβατών. Το δε εισιτήριο να είναι ενσωματωμένο
σε αυτό του Καταμαράν ή να έχει συμβολικό κόστος, για την καλύτερη εξυπηρέτηση
τόσο των δημοτών, όσο και των επισκεπτών.
Ποιότητα των νερών του Θερμαϊκού και βιολογικές τουαλέτες
- Σχετικά με την ποιότητα τω ν
νερών του Θερμαϊκού, στη μελέτη αναφέρονται τα στοιχεία μετρήσεων που έγιναν το
2007 από το Εργαστήριο Ελέγχου Ρύπανσης Περιβάλλοντος του Τμήματος Χημείας του
Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ενώ και τα στοιχεία για τις κινήσεις των ρευμάτων στον Θερμαϊκό,
φτάνουν μόλις ως το 1988 Είναι απαράδεκτο
αυτά τα στοιχεία να μην έχουν επικαιροποιηθεί τόσα χρόνια μετά.
Χρειάζεται επίσης να δοθούν
επαρκείς εξηγήσεις για τις βιολογικές τουαλέτες που προβλέπονται στους σταθμούς
5 και 6 και να διευκρινιστεί ο τρόπος επεξεργασίας των λυμάτων (σελ.98). Επίσης
για τη διαχείριση των λιπαντικών και ελαίων αποβλήτων (σελ.108-109), καθώς και
για την επεξεργασία των υγρών-χημικών αποβλήτων.
Να υπάρχει φθηνό εισιτήριο
-Επιπλέον, πιστεύουμε ότι θα
πρέπει να γίνουν οικονομίες κλίμακας, τόσο στην κατασκευή όσο και στη
λειτουργία της ΘΑΣΘ, προκειμένου το εισιτήριο να μείνει στο δυνατό χαμηλότερο
επίπεδο, με επιδότησή του, και σε καμία περίπτωση να μην είναι ακριβότερο από
το αντίστοιχο του ΟΑΣΘ, προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστικό.
Καταλήγοντας, θεωρούμε
ότι με την
επισήμανση των τυχόν αδυναμιών της Μελέτης Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων θα
πρέπει να ασχοληθούν σοβαρά κάποιοι πραγματικά ειδικοί. Που σημαίνει ότι θα
πρέπει να ανατεθεί από το δήμο Θερμαϊκού η εξονυχιστική μελέτη του
συγκεκριμένου έργου και ιδιαίτερα της 6ης στάσης, πριν εγκριθεί η
συγκεκριμένη μελέτη από το Δημοτικό μας Συμβούλιο. Και επίσης να διατυπωθεί
αίτημα προς την Περιφέρεια, προκειμένου να γίνει μια τέτοιου είδους αξιολόγηση
για το σύνολο των πιθανών ερωτημάτων που δημιουργεί η ΜΠΕ. Η εμπειρία από την
κατασκευή της επέκτασης του διαδρόμου προσαπογείωσης 10/28 στο αεροδρόμιο, θα έπρεπε να μας κάνει
όλους περισσότερο επιφυλακτικούς, καθώς αποδείχτηκε στην πράξη ότι ο Θερμαϊκός
αποτελεί ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον για τεχνικά έργα.
Πάντως, πρέπει
να τονίσουμε ότι όλες αυτές οι επισημάνσεις μας αποβλέπουν στη βελτίωση της
μελέτης περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων, προκειμένου το έργο της Θαλάσσιας
Αστικής Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης να κατασκευαστεί με τον δυνατόν αρτιότερο
τρόπο, προκειμένου να λειτουργήσει αποτελεσματικά, προς όφελος του επιβατικού
κοινού της Θεσσαλονίκης και πρωτίστως της περιοχής μας.
Για
τη «Συμπολιτεία Θερμαϊκού»
Σπύρος
Κουζινόπουλος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου